Jak nie dać się chorobie dzięki domowym sposobom na wzmocnienie odporności organizmu?

0
795

Jesienią i zimą nasz organizm jest bardziej podatny na infekcje i przeziębienia. Oprócz profilaktyki suplementami możemy sięgnąć po domowe sposoby takie jak: dieta, codzienna relaksacja oraz hartowanie organizmu, które pomogą nam wzmocnić odporność. Poznaj krótkie kompendium wiedzy na temat domowej profilaktyki, którego nie powstydziłyby się nasze babcie.  

 

Kluczowa jest dieta!

Zacznij od diety – nieocenione będą zdrowo przygotowane posiłki. W zimne, jesienne dni dobrym wyborem będzie ciepła zupa, najlepiej warzywna, bogata w witaminy i składniki mineralne. Obiady nie powinny obfitować w tłuszcze – postaw na chude mięso oraz ryby w asyście kasz, brązowego ryżu i obowiązkowej porcji zdrowych warzyw. Pamiętajmy, że zdrowa dieta pozwoli nam uniknąć nadwagi, a ona przyczynia się do osłabienia odporności. Zdrowe jest jedzenie kiszonek lub picie samego soku, zawierającego dużo składników odżywczych. Dobrym rozwiązaniem na zimę są mrożone warzywa, ponieważ są bogate w witaminy C,E a ilość witamin i minerałów jest zbliżona do świeżych warzyw. W kiszonkach znajdziemy także kwas mlekowy – naturalny probiotyk, który reguluje florę bakteryjną jelit. Dobra dieta to pierwszy krok do poprawy naszej odporności jesienią!

Znajdź chwilę oddechu

Przepracowanie i przemęczenie organizmu mają wpływ na obniżenie odporności. Śpij minimum 7-8 godzin, znajdź w dzień chwilę wytchnienia i czas na relaks – chociażby podczas chwili z książką, gry w piłkę czy relaksującej kąpieli. Każdego dnia znajdź chwilę na odpoczynek – taki rytuał pozwoli Ci się odprężyć i złapać dystans do życia zawodowego czy rodzinnego.

Hartuj organizm

Może to być ciepło-zimny prysznic, robiony naprzemiennie, zdejmowanie czapki na zewnątrz przy bardziej słonecznej aurze oraz bieganie w chłodniejszy dzień. Hartowanie organizmu to dobry sposób na zdrowie, ponieważ organizm przyzwyczaja się do zmian temperatury, naczynia krwionośne nie kurczą się, nie hamują reakcji odpornościowej, dlatego łatwiej obronić się przed zarazkami. Codzienna jazda rowerem nawet zimą, choć wydaje się ekstremalna, może przynieść zdrowe życie bez pasma przeziębień i grypy.

 

Właściwe ubieranie się i wietrzenie pomieszczeń

Połową sukcesu jest też rozsądne ubieranie. Pamiętaj by się ubierać adekwatnie do pogody – dobrze jest ubierać się na cebulkę, ponieważ trzyma ciepło i zawsze można zdjąć warstwę, gdy zmieni się pogoda lub zrobi się nam gorąco. W zimne dni obowiązkowy zestaw to – szalik, czapka, rękawiczki i nieprzemakalne buty.

Wietrz często mieszkanie, dzięki temu wygonisz wszystkie zarazki z Twojego domu. Ma to tym bardziej sens, gdy Twoje dziecko przynosi zestaw chorób ze żłobka czy szkoły. Rekomendujemy, by w domu było chłodniej, ponieważ niska temperatura nie sprzyja rozwojowi bakterii, które lubią ciepło. Optymalna temperatura w domu to 18–20°C.  Nawilżaj powietrze za pomocą nawilżacza. Pamiętaj, że przegrzane powietrze przyczynia się do wysuszenia śluzówek i prowadzi do infekcji czy słabej ochrony przed zarazkami.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here