Klimakterium – co to jest i jak złagodzić jego skutki?

0
963

Klimakterium inaczej przekwitanie to okres poprzedzający ostatnią w życiu miesiączkę. Zobacz jak łagodzić jego skutki, jakie leki stosować czy czego unikać, by nie zakłócało Twojego szczęśliwego życia.

Co to jest klimakterium i jakie są jego objawy?
Jest to okres przekwitania u kobiet, który potocznie nazywany jest menopauzą. Jednak menopauza oznacza ostatnią w życiu miesiączkę, a klimakterium jest to okres poprzedzający, który może zacząć się parę lat przed menopauzą i ciągnąć się jeszcze parę lat po niej. Klimakterium dzielimy na dwa okresy przekwitania – okres okołomenopauzalny oraz pomenopauzalny. Pierwszy okres cechuje się występowaniem objawów wegetatywnych i ustaniem pracy jajników. Wówczas mogą wystąpić objawy takie jak nieregularne miesiączki oraz cykle, które stają się bezowulacyjne, co przekłada się na to, że nie możemy zajść w ciążę. Według niektórych autorów w tym okresie szansa na zajście w ciążę spada do 3% szans, jeśli kobieta przekroczyła 40 lat.

Okres pomenopauzalny wiąże się głównie z niedoborem hormonów, które wpływają na pogłębianie objawów ogólnoustrojowych. Wówczas kobiety odczuwają charakterystyczne uderzenia gorąca, które fachowo nazywają się „wary”, kołatanie serca, zawroty głowy. Mogą trwać krótko lub nawet kilkanaście minut, cechuje je to, że pojawiają się nagle, powodując dyskomfort i zmęczenie. Występujący zespół objawów może pojawiać się kilka razy w miesiącu, a nawet kilkadziesiąt razy w ciągu doby.

Jak leczyć klimakterium?
Leczy się je farmakologicznie, ale dobór farmaceutyków zależy w dużej mierze od nasilenia objawów. Polega ono na uzupełnieniu brakujących hormonów – czyli tzw. terapia zastępcza HTZ, która wpływa na złagodzenie przykrych dolegliwości menopauzy.

Często lekarz zaleca środki uspokajające, które pomagają pokonać stres oraz złe samopoczucie i wówczas nie są potrzebne leki na klimakterium. Aby obniżyć negatywne skutki klimakterium należy rzucić palenie, omijać stres szerokim łukiem oraz zwiększyć aktywność fizyczną. Nie zapominaj też o diecie opartej o produkty sojowe, soczewicę, fasolę, zboża czy ziarna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here